سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 88/3/6 | 4:11 عصر | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده

چیزى که براى امام على(ع) هرگز به دور از انتظار نبود; چرا که پیامبر(ص) نیز او را از چنین آینده اى آگاهانده بود.23

امام این دشمنى را چنین بیان مى دارد:

(فانّا کنّا نحن وانتم ما ذکرت من الالفة و الجماعة ففرّق بیننا و بینکم امس. انّا آمنّا وکفرتم و الیوم انا استقمنا و فتنتم وما اسلم مسلمکم الا کُرهاً وبعد ان کان أنفُ الاسلام کله لرسول اللّه حزباً.)24

هم چنان که در نامه ات یادآور شده اى ما و شما متحد و همبسته بودیم اما آن چه دیروز از هم جدامان کرد این بود که ما ایمان آوردیم و شما کفر ورزیدید و عامل جدایى امروزمان این است که ما پایدارى ورزیده ایم و شما به انحراف کشیده شده اید. واقعیت این است که روزى ا سلام به سر سلسله شما تحمیل شد و ناگزیر بدان تن در داد که تمامى بزرگان اسلام را براى رسول خدا هیأت حزبى یک پارچه یافتند.

این انگیزه دینى و مذهبى از انگیزه هاى بسیار اساسى و مهم در خشم و دشمنى با على(ع) است که تا آخرین لحظه حیات آن حضرت به درازا کشید.

ج: عنصر سیاسى و اجتماعى:

دست یابى به قدرت و نفوذ در دلها و به دست آوردن وجهه اجتماعى از انگیزه هاى جدى انسانها در زیستن است. کم تر انسانى است که این دو انگیزه در او مرده باشد و یا آن را در خود کشته باشد. آدمیان از راه هاى گوناگون برآنند تا بر اقتدار خویش بیافزایند و در میان مر دم از جایگاهى برتر برخوردار شوند. هماوردیهاى سیاسى در درازناى تاریخ بشر سر منشأ بروز جریانهایى بوده است که کتابهاى تاریخى آکنده از آنهاست و نیز یافتن جایگاه اجتماعى و کوشش براى برترى جویى از خواسته هاى دیرینه بشرى است. عربان از این ویژگى دو چندان برخورد ار بودند چرا که گونه زندگى آنان و همچنین دشواریها و سختیهاى گوناگونى که آنان را در بر گرفته بود مجال هرگونه خودنمایى را در صحنه گسترده جهانى از آنان گرفته بود.

 تنها در بعضى از وقتها بود که عرب مى توانست خودى نشان دهد. پس از ظهور اسلام و تشکیل حکومتى وا حد در عربستان مرکزى هماوردیها بر سر دست یابى به قدرت و خودنمایى پدیدار شد; اما با وجود پیامبر(ص) که بنیان گذار چنین حکومت و سیاستى بود و نیز در رأس هرم ارزشهاى دینى قرار داشت دیگران کم تر در پى عرض اندام و برترى جوییها بودند. هر چند در این دوره نیز گاه بر سر فرماندهى نظامى یا پستهاى اجتماعى سخنهایى بین کسان ردوبدل مى شد ولى چنین پدیده هایى کم رنگ و کوتاه دامن بود. پس از درگذشت رسول خدا این زاویه از خواسته درونى افرادى با دیگر زوایاى حیات آنان در آمیخت و برترى جوییها و هماوردیها ى جدى اى را پدید آورد.در این میدان مسابقه آن کسى در جامعه دینى گوى سبقت مى برد که هم از استوارى فکرى برخوردار

باشد و هم از سوى بنیان گذار اسلام تائید شده باشد و این فرد کسى جز على(ع) نیست.

(فنحن مرةً اَوْلى بالقرابة و تارَةً اَوْلى بالطاعة.)25

ما به دو جهت بر دیگران برترى داریم: یکى از آن رو که به پیامبر(ص) خویشى مى بریم و دیگر از آن جهت که در پیروى پیش تریم .

امام دو بُعد از سزاوارى به خلافت را بر مى شمرد و گویى این ابعاد در اندیشه عموم مردم پذیرفته شده است از این رو در پاسخ به معاویه مى گوید:

(مهاجران به همین عناصر در سقیفه بر انصار حجت گذرانیدند و بر آنان پیروزى یافتند و اگر چنین است پس ما به شما در امر خلافت سزاوارتریم و اگر چنین نباشد پس انصار در ادعاى خویش بر حق بودند.)26

ادامه مطلب...


تاریخ : چهارشنبه 88/3/6 | 4:6 عصر | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده

    درباره على(ع) سخن به فراوانى گفته شده است. در طول تاریخ اسلام پژوهشگران بسیارى در پى شناختن و شناساندن شخصیت آن حضرت برآمدند و از زوایایى به تماشاى او نشستند. چهره نگاریهاى گوناگون ارائه شده از سوى چهره نگاران و تاریخ نگاران از امام على(ع) از پیچیدگى و ود او حکایت دارد. شمارى او را تا سرحد خدایى بالا بردند و پرستش و عبادت وى را برخود واجب دانستند و شمارى از سر نادانى و جموداندیشى او را تا حد کفر پایین کشیدند.امّا به راستى على(ع) برابر کدامیک از آن دو نگاه است؟

    ادامه مطلب...


تاریخ : جمعه 88/3/1 | 11:33 صبح | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده

 

سئوال آیا در روز غدیر تنها روز بیعت با امیرالمؤ منین (ع ) است ؟

پاسخ : خیر بلکه روز غدیر روز بیعت با دوازده امام معصوم (ع ) است .

روز غدیر اعتراف و اقرار به امامت دوازده امام شیعیان است .

امیرالمؤ منین و یازده امام دیگر از فرزندان آن حضرت است . رسول خدا(ص ) فرمود: معاشرالناس ! فبایعوا الله و با یعونى و با یعوا علیا امیرالمؤ منین ، والحسن والحسین والائمه منهم فى الدنیا والاخره کلمه طیبه باقیه یهلک الله من غدر و یرحم من و فى . فمن نکث فانما یتکث على نفسه و من اوفى بما عاهد علیه الله فسیوتیه اجرا عظیما

اى جمعیت انسانها: پرهیزگار باشید، و بیعت کنید با على امیر مؤ منان ، و حسن و حسین و امامان پس از آنان ، که کلمه طیبه جاودانه هستند، خدا نیرنگ باز را هلاک مى کند، و رحمت خدا را مى نگرد کسى که وفاى به عهد کند و کسى که پیمان شکند، پس بر زیان خود عمل کرده است .

سئوال : اگر امامت نباشد چرا رسالت پیامبر ناقص است ؟

پاسخ : هر چیزى براى تداوم و جاودانه ماندن به دو اصل نیازمند است .1 اصل علل پیدایش 2 و اصل علل پایدارى و حفاظت .

اصل اختراعى را به ثبت برساند و برود، و دیگر کسى آن اختراع را مطرح نکند به تولید انبوه نرساند، آن را حفظ نکند، چون اصل تداوم و پایدارى با اصل پیدایش و اختراع هماهنگ نشد آن اختراع فراموش مى شود، از یاد مى رود، نابود مى شود. در حفظ و نگهدارى یک ساختمان یک کتاب ، یک طرح اقتصادى ، نیز این واقعیت جارى است .

در مسائل فکرى و عقیدتى نیز به دو اصل نیازمندیم : 1 اصل پیدایش ((علت محدثه )) و پدید آورنده . 2 و اصل پایدارى و حفاظت ((علت مبقیه )) و نگهدارنده

مکتب را معرفى کند، و ملت و دولت را با انواع زحمت ها و تلاش ها پدید آورد، و پس از دورانى از دنیا برود و علت پایدارى و حفاظتى نباشد که راه و رسم او را تداوم دهد، و مکتب او را از انواع تحریف و دگرگونى برهاند. ره آورد رسالت تاراج مى شود و پس از اندک زمانى اثرى از آن باقى نخواهد ماند. پس رسالت بدون ولایت و امامت نا تمام است .

 ادامه مطلب...


تاریخ : جمعه 86/6/23 | 10:19 عصر | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده

 

ثمره باغ زندگی

باغبان ، محصول باغ و بوستانش را به تاراج و حراج نمی‌گذارد ،

 بلکه از آن مراقبت می‌کند. حجاب و عفاف ، ثمره باغ زندگی و

 بوستان عمر است ، چرا باید لگد مال عابران بی‌خیال

و رهزنان بی‌انصاف گردد؟!

کسی که نگهبان سرمایه‌اش نباشد ، شایسته هرنوع ملامت است.




تاریخ : جمعه 86/6/23 | 9:18 عصر | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده

 

 

 

نقاب مهربانی

بانوان و دختران به خاطرارزش و کرامتی که دارند ، نباید در بازار

 سود گران شهوت ، خود را به بهای چند نامه و نگاه و لبخند و پیام ، بفروشند.

کامجویان دیوسیرت ، نقاب مهربانی

 به چهره می‌زنند و مدّعی عاشقی می‌شوند

 ، امّا وقتی گل عصمت را چیدند و زیبایی کرامت را از بین بردند ،

 قربانی خود را زیر پای خود له می‌کنند ، یا مثل دستمال

 مصرف شده ، دور می‌اندازند.

و...چه خوش باورند آنان که تسلیم می‌شوند.




تاریخ : جمعه 86/6/23 | 9:10 عصر | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده

 

 

چشم دریای هوس

عاقلانه نیست که انسان برای لذّت دیگران ،

عذاب الهی را برای خود بخرد.

وقتی چشم دریایی هوس شود ، قایق گناه در

 آن حرکت می‌کند و موج عصیان پدید می‌آورد.

رابطة «گناه» و«نگاه» چه قدر است؟

آنان که از تیر نگاه‌های مسموم پروا نمی‌کنند

 شکار گرگ‌های هوسران می‌شوند.

آنگاه...دست و پازدن‌ها به جایی نمی‌رسد

برای مصون ماندن از «تیرنگاه» چه باید کرد؟




تاریخ : جمعه 86/6/23 | 1:58 عصر | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده

شک و تردید همواره حالاتی آشنا برای انسانها بوده است. افراد مردد و حیران به این سو و آن سو می نگرد و همواره این سوال برایشان پیش می آید که آیا قدرتی وجود دارد که بتوان از آن کمک گرفت . این تردید به خاطر عدم اعتماد و ایمان کامل به وجود قدرت برتری است که تمام کائنات زیر قدرت خود دارد.

ادامه مطلب...


تاریخ : جمعه 86/6/23 | 1:49 عصر | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده

چیزهایی که خداوند در مورد آنها از تو سؤال نمی کند :

 

 

1- خداوند از تو نخواهد پرسید که چه اتومبیلی سوار می شدی ، بلکه خواهد پرسید که چند نفر را که وسیله نقلیه نداشتند به مقصد رساندی؟

2- خداوند از تو نخواهد پرسید زیربنای خانه ات چند متر بود ، بلکه خواهد پرسید به چند نفر در خانه ات خوشامد گفتی؟

3- خداوند از تو نخواهد پرسید که چه لباس هایی در کمد داشتی ، بلکه خواهد پرسید به چند نفر لباس پوشاندی؟

4- خداوند از تو نخواهد پرسید بالاترین میزان حقوق تو چقدر بود ، بلکه خواهد پرسید آیا سزاوار گرفتن آن بودی ؟

5- خداوند از تو نخواهد پرسید عنوان و مقام شغلی تو چه بود ، بلکه خواهد پرسید آیا آن را به بهترین نحو انجام دادی ؟

6- خداوند از تو نخواهد پرسید چه تعداد دوست و رفیق داشتی ، بلکه خواهد پرسید برای چند نفر دوست و رفیق بودی ؟

7- خداوند از تو نخواهد پرسید در چه منطقه ای زندگی می کردی ، بلکه خواهد پرسید چگونه با همسایگانت رفتار کردی ؟

8- خداوند از تو نخواهد پرسید پوست تو چه رنگ بود ، بلکه خواهد پرسید که چگونه انسانی بودی ؟

9- خداوند از تو نخواهد پرسید چرا اینقدر طول کشید تا به جست و جوی رستگاری بپردازی ، بلکه با مهربانی تو را به جای دروازه های جهنم به عمارت بهشتی خود خواهد برد .

10- خداوند از تو نخواهد پرسید که چرا این مقاله را برای دوستانت نخواندی ، بلکه خواهد پرسید آیا از خواندن آن برای دیگران نزد وجدان خودت احساس شرمندگی می کردی؟




تاریخ : جمعه 86/6/23 | 1:17 عصر | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده
تاریخ : جمعه 86/6/23 | 1:16 عصر | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده