سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 86/9/7 | 2:59 عصر | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده

قرض الحسنه

آیات

1 - تجسّم قرض الحسنه در قیامت

«واقیموا الصلوة و اتوا الزکوة و اقرضوا اللَّه قرضاً حسناً و ما تقدّموا لانفسکم من
 خیر تجدوه عند اللَّه هو خیراً و اعظم اجراً» . مزمّل، 20
نماز رابرپا دارید و زکات را بپردازید و به خدا قرض الحسنه دهید (در راه او انفاق نمایید) و بدانید آنچه را از کارهاى نیک
براى خود از پیش مى‏فرستید نزد خدا به بهترین وجه و بزرگترین پاداش خواهید یافت .
2 - آثار قرض الحسنه
الف - پاداش چندین برابر
«من ذا الذى یقرض اللَّه قرضاً حسناً فیضاعفه لکم اضعافاً کثیره» بقره، 245
کیست که خدا را وام دهد و از اموالى که به او بخشیده شده انفاق کند تا آن را براى او چندین برابر بیفزاید .
ب - از بین رفتن گناهان
«... و اقرضتم اللَّه قرضاً حسناً لاکفّرنّ عنکم سیّئاتکم» مائده، 12
و به خدا قرض الحسنه دهید (در راه او به نیازمندان کمک کنید) گناهان شما را مى‏پوشانم .
ج - آمرزش و تشکر خداوند
«ان تقرضوا اللَّه قرضاً حسناً یضاعفه لکم و یغفر لکم و اللَّه شکور حلیم» تغابن، 17
اگر به خداوند قرض‏الحسنه بدهید آن را براى شما مضاعف مى‏سازد و شما را مى‏بخشد و خداوند شکر کننده و بردبار است .
د - پاداش پر ارزش
«انّ المصدّقین و المصدّقات و اقرضوا اللَّه قرضاً حسناً یضاعف لهم و لهم اجر کریم» حدید، 18
مردان و زنان انفاق کننده و آن‏ها که (از این راه) به خدا قرض الحسنه دهند، این قرض الحسنه براى آنان مضاعف مى‏شود و پاداش پر ارزشى دارند .



روایات

1 - برترى پاداش قرض بر صدقه
قال رسول اللَّه‏صلى الله علیه وآله وسلم : «الصدقة بعشرة و القرض بثمانیة عشر و صلة الاخوان بعشرین و صلة الرحم باربعة و عشرین».
صدقه دادن ده پاداش دارد و وام دادن هیجده پاداش و پیوند با برادران دینى بیست پاداش و صله رحم بیست و چهار پاداش دارد . (بحار / 74 / 311)
2 - حمکت قرض دادن
قال الصادق‏علیه السلام : «على باب الجنة مکتوب القرض بثمانیة عشر و الصدقة بعشرة و ذلک لایکون الاّ فى ید المحتاج و الصدقة ربما وقعت فى ید غیر محتاج».
بر در بهشت نوشته است به عوض وام و قرض هیجده پاداش و به عوض صدقه ده پاداش داده مى‏شود زیرا وام تنها به دست شخص محتاج مى‏رسد ولى چه بسا که صدقه به نیازمند نرسد. (بحار/100/138)
3 - قرض ندادن و محرومیت از بهشت
قال رسول اللَّه‏صلى الله علیه وآله وسلم : «من احتاج الیه اخوه المسلم فى قرض و هو یقدر علیه فلم یفعل حرم اللَّه علیه ریح الجنة».
کسى که برادر مسلمانش به او نیازمند در گرفتن وام باشد و بتواند به او وام بدهد و این کار را نکند خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى‏کند . (بحار / 100 / 138)
4 - قرض گرفتن پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم
عن ابن عباس قال: ان رسول اللَّه‏صلى الله علیه وآله وسلم توفىّ و درعه مرهونة عند رجل من الیهود على ثلاثین صاعاً من شعیر اخذها رزقاً لعیاله.

پیامبر از دنیا رفت و زره او در نزد مردى از یهود در گرو بود و بخاطر اینکه سى صاع گندم از او گرفته بود تا زندگى خانواده‏اش را تأمین کند . (جامع احادیث‏الشیعة / 8 / 277)
5 - قرض و آزمایش الهى
قال على‏علیه السلام : «قال اللَّه تعالى: «ان تنصروا اللَّه ینصرکم و یثبت اقدامکم» و قال تعالى: «من ذا الذى یقرض اللَّه ...» فلم یستنصرکم من ذُلّ و لم یستقرضکم من قُلّ استنصرکم و له جنود السموات و الارض ... و انما اراد ان یبلوکم ایکم احسن عملاً».
اگر خداوند را یارى کنید شما را پیروز مى‏گرداند و قدم‏هاى شما را استوار مى‏سازد و فرمود کیست که به خدا قرض نیکو دهد تا خداوند چند برابر عطا فرماید و براى او پاداش بى عیب و نقصى قرار دهد درخواست یارى از شما به جهت ناتوانى نیست و قرض گرفتن از شما براى کمبود نمى‏باشد در حالى از شما یارى خواسته که لشکرهاى آسمان و زمین در اختیار اوست بلکه خواسته است شما را بیازماید که کدام یک از شما نیکوکارترید . (نهج‏البلاغه/183)
6 - پرهیز از قرض گرفتن
قال على‏علیه السلام : «ایاکم و الدین فانّه همّ باللیل و ذلّ بالنهار».
بپرهیزید از وام گرفتن زیرا مایه غم و اندوه در شب و ذلّت در روز است . (وسائل / 13 / 77)
7 - قرض براى حج و ازدواج
عن ابى موسى قال قلت لابى عبداللَّه‏علیه السلام جعلت فداک یستقرض الرجل و یحج؟ قال: نعم. قلت یستقرض و یتزوج؟ قال: «نعم، انه ینتظر رزق اللَّه غدوة و عشیة».
راوى به امام گفت فدایت شوم ،انسان وام براى حج بگیرد؟ فرمود آرى. گفتم : براى ازدواج وام بگیرد؟ فرمود آرى او منتظر رزق خدا در صبح و شب باشد . (وسائل / 13 / 82)
8 - پاداش مدارا کننده
قال رسول اللَّه‏صلى الله علیه وآله وسلم : «من انظر معسراً کان له على اللَّه فى کل یوم صدقة بمثل ماله علیه حتى یستوفى حقّه».
کسى که به بدهکارى که در سختى به سر مى‏برد مهلت دهد، خداوند در هر روز براى او صدقه‏اى مى‏نویسد تا حق خود را بگیرد . (بحار / 103 / 151)

اشاره
ابن ابى عمیر از شخصى ده هزار درهم طلبکار بود. بدهکار منزل خود را به همین مبلغ فروخت و براى پرداخت قرض خود نزد ابن ابى عمیر آمد و گفت: این مبلغ را بگیر. ابن ابى عمیر گفت: آیا به تو ارث رسیده است؟ گفت: نه. بلکه خانه‏ام را فروخته‏ام. ابن ابى عمیر گفت: امام صادق‏علیه السلام فرمودند: انسان به خاطر بدهکارى خود از منزلش خارج نخواهد شد ابن عمیر در حالى که به یک درهم آن پول نیازمند بود در عین حال آن مبلغ را نپذیرفت. (سفینةالبحار/1/314)