سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : جمعه 88/3/1 | 11:33 صبح | نویسنده : سید مهدی هاشمی زاده

 

سئوال آیا در روز غدیر تنها روز بیعت با امیرالمؤ منین (ع ) است ؟

پاسخ : خیر بلکه روز غدیر روز بیعت با دوازده امام معصوم (ع ) است .

روز غدیر اعتراف و اقرار به امامت دوازده امام شیعیان است .

امیرالمؤ منین و یازده امام دیگر از فرزندان آن حضرت است . رسول خدا(ص ) فرمود: معاشرالناس ! فبایعوا الله و با یعونى و با یعوا علیا امیرالمؤ منین ، والحسن والحسین والائمه منهم فى الدنیا والاخره کلمه طیبه باقیه یهلک الله من غدر و یرحم من و فى . فمن نکث فانما یتکث على نفسه و من اوفى بما عاهد علیه الله فسیوتیه اجرا عظیما

اى جمعیت انسانها: پرهیزگار باشید، و بیعت کنید با على امیر مؤ منان ، و حسن و حسین و امامان پس از آنان ، که کلمه طیبه جاودانه هستند، خدا نیرنگ باز را هلاک مى کند، و رحمت خدا را مى نگرد کسى که وفاى به عهد کند و کسى که پیمان شکند، پس بر زیان خود عمل کرده است .

سئوال : اگر امامت نباشد چرا رسالت پیامبر ناقص است ؟

پاسخ : هر چیزى براى تداوم و جاودانه ماندن به دو اصل نیازمند است .1 اصل علل پیدایش 2 و اصل علل پایدارى و حفاظت .

اصل اختراعى را به ثبت برساند و برود، و دیگر کسى آن اختراع را مطرح نکند به تولید انبوه نرساند، آن را حفظ نکند، چون اصل تداوم و پایدارى با اصل پیدایش و اختراع هماهنگ نشد آن اختراع فراموش مى شود، از یاد مى رود، نابود مى شود. در حفظ و نگهدارى یک ساختمان یک کتاب ، یک طرح اقتصادى ، نیز این واقعیت جارى است .

در مسائل فکرى و عقیدتى نیز به دو اصل نیازمندیم : 1 اصل پیدایش ((علت محدثه )) و پدید آورنده . 2 و اصل پایدارى و حفاظت ((علت مبقیه )) و نگهدارنده

مکتب را معرفى کند، و ملت و دولت را با انواع زحمت ها و تلاش ها پدید آورد، و پس از دورانى از دنیا برود و علت پایدارى و حفاظتى نباشد که راه و رسم او را تداوم دهد، و مکتب او را از انواع تحریف و دگرگونى برهاند. ره آورد رسالت تاراج مى شود و پس از اندک زمانى اثرى از آن باقى نخواهد ماند. پس رسالت بدون ولایت و امامت نا تمام است .

 

سئوال: چرا مخالفان ولایت در روز غدیر به آخر خط و به بن بست رسیدند؟

پاسخ:خالفان سیاسى که با یکدگر پیمان سیاسى ، نظامى بستند معتقد بودند که : تا پیامبر (ص ) زنده است آنها نمى توانند به اهداف سیاسى خود برسند. پس تمام طرح ها و نقشه ها را براى دوران پس از پیامبر نگهداشتند تا رسول خدا(ص ) بر منبر مدینه یا در کوچه و خیابان ، یا در اجتماعات معمولى ، از امامت امام على (ع ) و فرزندانش سخن مى گفت و رهنمود مى داد، براى مخالفان هر ناگوار بود اما تا حدودى قابل تحمل بود.

روز غدیر خم بدنبال سالها تذکر و رهنمود، از نظر کاربردى وارد نهایى ترین مرحله تحقق رهبرى شده و از آن اجتماع عظیم براى امام على (ع ) بیعت گرفت . زیرا احادیث و روایات را مى توان با تهاجم و محاصره فرهنگى بدست فراموشى سپرد، اما بیعت 120 هزار زن و مرد حاجیان از حرم بازگشته را چگونه مى شود بدون فشار نظامى از خاطره ها زدود؟ از فرهنگنامه ها پاک کرد؟ از ذهن ها و دلها شست ؟ اینجا بود که چاره اى جز حرکت نظامى و رسوائى خود ندیدند.

سئوال : اول کسى که آشکارا مخالفت کرد چه کسى بود؟

پاسخ : شخصى بنام حارث بن نعمان فهرى بود. که با تحریک دیگر مخالفان جرئت کرد تا آشکارا مخالفت کند و با رسول خدا به مجادله پردازد.

سئوال : چه افرادى پس از بیعت عمومى دست به توطئه و مخالفت زدند؟

پاسخ : آنانکه نقشه ترور پیامبر را ریختند. آنانکه پس از 75 روز به خانه امام على (ع ) هجوم آوردند. آنانکه امامت را از اهل بیت (ع ) غصب کردند.

سئوال : چرا پس از غدیر، عذرى براى کسى باقى نماند؟

پاسخ : زیرا هم ابلاغ فرشته بود هم اعلام رسول خدا.

انتخاب الهى بود و هم بیعت آشکارى پیامبر (ص ) با على (ع ) و سرانجام بیعت عمومى مسلمانان با امامان معصوم (ع ) از امام على (ع ) تا حضرت مهدى (ع ).

زبانى و بیعت علمى تمام مسلمانان بلاد اسلامى همراه با پیامبر اسلام (ص ) آیا دیگر عذرى براى انکار غدیر باقى خواهد ماند؟ هرگز!! که حضرت زهرا (س ) بارها این حقیقت را مطرح مى کرد که فرمود: فما جعل الله لا حد بعد غدیر خم من حجه و لا عذر. (خداوند بزرگ پس از حادثه غدیر خم ((که ولایت على (ع ) اعلام گردید) براى هیچکس عذر و بهانه اى باقى نگذاشته است ))

سئوال : اولین مخالف غدیر که عذاب شد به پیامبر چه گفت ؟

پاسخ: حارث بن نعمان فهرى پس از مخالفت آشکار خطاب به رسول خدا(ص ) گفت : (اى محمد! ما را به خدا خواندى پذیرفتم ، نبوت خود را مطرح کردى ، لااله الاالله و محمد رسول الله گفتیم ، ما را به اسلام دعوت کردى اجابت کردیم ، گفتى ، نماز در پنج وقت بخوانید خواندیم ، به زکات و روزه و حج و جهاد سفارش کردى اطاعت کردیم ، حال پسر عموى خود را امیر ما ساختى که نمى دانیم این حکم از طرف خداست یا با اراده شخصى شما پیدا شده است ؟)

 رسول خدا(ص ) پاسخ داد سوگند به خدا که جز او پروردگارى نیست ، این دستور از طرف اوست .

سئوال : اولین مخاف غدیر چگونه عذاب شد؟

پاسخ : حارث بن نعمان فهرى خود تقاضاى عذاب کرد و آنقدر مغرور بود که مى پنداشت که قدرتى وجود ندارد تا او را کیفر دهد. وقتى رسول خدا(ص ) به او فرمود اعلام ولایت امیرالمؤ منین (ع ) و فرمان بیعت عمومى به دستور خدا انجام گرفت و من وظیفه اى جز ابلاغ و اجراى آن نداشتیم .

نعمان پس از شنیدن این جواب ، خشمناک شده سر به آسمان بلند کرد و گفت : (خدایا اگر آنچه را که محمد درباره على مى گوید از طرف تو است ، و به امر توست ، سنگى از آسمانى بر من فرود آید و مرا عذاب کند) هنوز سخنان حارث بن نعمان به پایان نرسیده بود که از آسمان سنگى بر او فرود آمد و او را به هلاکت رساند که آیات 1 و 2 سوره معراج نازل شد.

سئوال : کدام آیه قرآن به کیفر مخالف غدیر اختصاص دارد؟

پاسخ : آیه 1 و 2 سوره معارج

سئل سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع .

سئوال : فاطمه زهرا(ع ) نسبت به آغاز مخالفت چه فرمود؟

پاسخ : حضرت زهرا(س ) نگاهى معنادار به امام على (ع ) نمود و فرمود: اتظن یا الحسن ان هذا الرجل وحده ؟! والله ما هو الا طلیعه قوم لا یلبئون ان یکشفوا عن وجوههم اقنعتها عندما تلوح لهم الفرصه .

(اى ابوالحسن ! آیا گمان مى کنى در مى کنى در مخالفت با غدیر، این مرد تنهاست ؟ سوگند به خدا او پیشگام قومى است که هنوز نقاب از چهره هایشان فرو نیافتاده است و آنگاه که فرصت بدست آوردند مخالف خود را آشکار خواهد ساخت )

على (ع ) در پاسخ فرمود: من دستور خدا و پیامبر را انجام مى دهم و به خدا توکل مى کنم که بهترین یارى دهنده است .

سئوال : چند آیه به مخالفان غدیر اختصاص دارد؟

پاسخ : 1- آیه 1 و 2 سوره معارج به مخالفت و عذاب حارث بن نعمان فهرى

2 آیه 67 مائده به کل مخالفان ارتباط دارد که فرمود: و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدى القوم الکافرین .

(خدا تو را از شر انسانهاى مخالف حفظ مى کند همانا خدا مردم کافر را هدایت نخواهد کرد.)

سئوال : مخالفان غدیر چه توطئه هاى را طراحى کردند؟

پاسخ : توطئه هاى فراوانى را طرح کردند که مهمترین آنها به شرح زیر است :

1 مخالفت آشکار

2 طرح ترور رسول خدا(ص ) در جاده هاى کوهستانى بین راه مدینه

3 پیمان سیاسى نظامى براى بدست گرفتن قدرت

4 نوشتن طومار دروغین و نفرین شده